Lemon curd

FBS juni 14

 

Leuk, deze maand deed ik weer mee aan de foodblogswap! Omdat ik uitgenodigd was voor een high tea, waar ik ook zelf lekkere dingetjes voor mocht maken, koos ik van het mij toegewezen blog bettyskitchen.nl een recept voor lemon curd. Nooit eerder zelf gemaakt, maar als ik het ergens eet dan eet ik het liefst m’n vingers erbij op.

Het originele recept van Betty vind je hier. Zoals je op de foto ziet gebruikte ik een weckpotje, omdat ik geen 350 ml curd nodig had heb ik de door Betty aangegeven hoeveelheden gehalveerd.

Ingrediënten:

* 2 kleine eieren
* 75 gr fijne kristalsuiker
* sap van anderhalve citroen (gebruik je citruspers)
* 30 gr zachte boter
* halve el citroenrasp

Doe een laagje water in een pan, zet op het vuur en zet op de pan een roestvrijstalen kom. De kom mag het water niet raken: je gaat au bain marie aan de slag vandaag. Giet de geklutste eieren in de kom en voeg de suiker en citroensap toe. Blijf roeren, je wil geen klontjes in je lemon curd! Na ongeveer tien minuten merk je dat het mengsel verandert, het wordt wat dikker en krijgt een mooie zachtgele kleur. Haal dan je kom van de pan af, voeg de boter in kleine blokjes toe en roer het tot het opgelost is, voeg dan de rasp toe en roer nogmaals goed door. Giet de hete lemon curd in een (weck)potje en sluit goed af. Laat het goed afkoelen.

Ik heb het ongeveer 9 dagen goed kunnen houden in de koelkast, daarna was het op.

De lemon curd was heerlijk, echt zoals het hoort te smaken. Ik had na de high tea nog wat over, en heb met het restant twee kleine taartjes gemaakt. Ik heb twee kleine springvormen gebruikt, van ongeveer 16 cm doorsnede denk ik.

IMAG0231

Ingrediënten voor 2 taartjes:

* 14 biscuitjes
* 100 gr roomboter, ongezouten
* 25 gr rietsuiker
* 3 eieren
* 150 ml slagroom
* 30 gr bloem
* 75 gr kristalsuiker
* geraspte schil en sap van 2 citroenen
* 150 ml Griekse yoghurt
* 4 el lemon curd
* 1 verse mango

Verwarm de oven voor op 180 graden Celsius. Doe wat bakpapier in de springvorm, vooral op de onderkant (dat klemt handig) om plakken te voorkomen. Je hoeft de vormen niet in te vetten.

Doe de helft van de koekjes in een plastic zakje en rol er met de deegroller overheen, zodat het helemaal verkruimelt. Smelt ondertussen 50 gr boter in een pannetje. Maak van de koekjes en boter een mooie kruimelbodem voor in de ene springvorm. Herhaal het proces en maak zo een bodem voor de andere springvorm. Druk aan met de bolle kant van een lepel.

Klop de eieren met de kristalsuiker en rietsuiker mooi glad met een mixer. Voeg dan de slagroom en bloem toe, klop goed en voeg dan de citroensap en rasp toe. Maak er een mooi glad geheel van (stukjes citroenschil zijn niet erg, maar je wil geen klontjes) en giet het in beide springvormen. Bak de taartjes voor 25 minuten in de oven. Laat afkoelen.

Vlak voor je de taartjes wil serveren, roer je de yoghurt en lemon curd door elkaar. Snij reepjes van de mango en leg ze decoratief op de taart. Geniet van dit heerlijke zomerse taartje!

Het idee voor deze taartjes komt van dit blog, ik heb het recept wel wat aangepast.

Gepubliceerd door

tastyhealthycooking

Dutch woman, in her thirties, loves food (both cooking as well as eating it).

4 gedachten over “Lemon curd”

Geef een reactie

